Logboek 2018

Buitenboordmotor gestolen.

gesprongen waterleiding
gesprongen waterleiding

 

Vrijdag, 15 juni 2018

 

El Estor – Rio Dulce

 

De buitenboordmotor is gestolen. Er is iemand in de nacht aan boord geweest die de motor van de reling heeft getild en meegenomen. We hebben er niets van gemerkt en de slaap der naïeven geslapen. Misschien maar beter dat we niets gemerkt hebben want als ik ze betrapt zou hebben, dan weet je nooit waar dat op uitloopt. Ik ben achteraf blij dat ik het schip hermetisch gesloten heb, maar blijf natuurlijk behoorlijk balen en getergd over het verlies van de zwarte pruttelpot. Het is moeilijk te beslissen wat verstandig is terwijl je weet dat met elke acties het tot nul resultaat zal leiden. Aangifte bij de politie doen? De vissers erop aanspreken? De jongens op het einde van de steiger? Niemand zal iets gezien hebben en niemand die iets weet. Je haalt nog meer ergernis op je nek dan je nu al hebt zodat ik besluit om anker op te halen en terug naar de thuishaven te varen.

 

Wind tegen zodat we scherp aan de zuchtende wind moeten varen. Twee uur het meer oversteken om vervolgens op de Gps te zien, dat voor wat betreft de afstand, geen vordering is gemaakt. Als de snelheid onder de 1 knoop wegzakt start ik de motor en vaar in een rechte lijn richting brug. Later zal het wateroppervlak van het meer een mooie spiegel worden zodat de beslissing om op de motor te varen de juiste is geweest.

 

In de haven is de box snel gevonden en door een onhandinge beweging van me tik ik met het anker de pvc waterkraan van het steiger af. Het water spuit de leiding uit maar gelukkig weet Oscar al snel de hoofdkraan van de steiger dicht te draaien zodat het verlies van het water beperkt blijft.

 

Met de watertaxi laat ik me naar de overkant brengen en kom met een nieuwe 2,5 pk Suzuki terug. Laat de ergernis maar 1 dag duren, ik moet toch een andere motor hebben. Kunnen we moeilijk doen maar dat werkt toch niet. De prijs valt me gelukkig mee en kan op 20 0/0 korting rekeningen ten opzichte van de Nederlandse kostprijs.

 

Ik tekst Luc terug na zijn vraag wat ik als vervanging heb gekocht:

 

Suzuki 2,5 pk, bovenliggende nokkenas, turbo gestuurde veiligheidspal, alleen vooruit of neutraal en met een ga nooit achteruit achteruit knop. 1 liter tankinhoud met zichtbare peilstok voor olie, zwarte kap met zo weinig mogelijk stickers om de snelheid niet te verliezen. Zo eentje

 

Bij Sundog kijk ik nog even naar een herhaling van een wedstrijd wereldkampioenschap voetbal.