Logboek 2019

In de knoop

Knopen meten
Knopen meten

 

Woensdag 20 maart 2019

 

20º 55’943 N  085º 41’21 W  - 20º 12’44 N 083º 47’305 W

 

De wind loopt terug en maak me al snel zorgen dat het vandaag niet zo goed zal gaan als vannacht. Het blijken weer zorgen om niets want de wind speelt een beetje met zijn krachten tussen de 8 knoop en de 15 knoop. De Queen B vindt het allemaal wel best en blijft op een oor liggen en perst er telkens een mooie 5 tot 6 knopen uit. Later in de middag worden dat 7 knoop op de klok en moet zelfs wat zeil minderen.

 

Waar komt dat woord knoop vandaan: 

 

Toen de mens in de middeleeuwen verre reizen ging maken, was het voor de navigatie belangrijk om de snelheid van een boot te kunnen meten. Dus bedachten Nederlandse kapiteins een methode waarbij een houten gewicht overboord werd gegooid met daaraan een touw. In het touw zat om de zoveel meter, meestal tien of vijftien, een knoop.

 

Door te meten hoeveel knopen binnen een bepaalde hoeveelheid tijd overboord verdwenen, kon de snelheid worden bepaald. De ruimte tussen de knopen werd na verloop van tijd wereldwijd gestandaardiseerd op vijftig voet. De meettijd werd vastgesteld op een halve minuut. Een knoop staat in deze methode voor een snelheid van één nautische mijl (1852 meter) per uur.  Volgens de www.quest.nl

 

Het zit allemaal mee, de bemanning houdt zich prima en ondervinden veel gemak van de wachtsystemen die door Monique en Jacqueline ingevuld worden zodat ik niet kan zeggen dat de vermoeidheid een rol speelt.

 

Prachtig zeilweer, heerlijk eten van de eenpansmaaltijd die voorbereid is door de dames en waar ik bij honger regelmatig op kan terugvallen.

 

De zonsopgang is schitterend, de zon in de zee zien zakken en meteen aan de andere kant de maan op zien komen is, wellicht nog fraaier. Volle maan en geeft het heldere schijnsel een mooie zachtgeel licht en de golven weerkaatsen het schijnsel. De Queen B is minder romantisch ingesteld want ze snelt in volle vaart de nacht in.

 

We lopen door het water 7 knoop en de snelheid over de grond is 5 knoop zodat we continue een tegenstroom hebben van 2 knoop. Bij weinig vaart zou dit hinderlijk worden maar ook bij tegenwind zou de bestemming Kaaimaneilanden niet haalbaar zijn. Ik kijk met een knipoog naar de ontsnappingsroute Cuba. Als de wind tegen gaat staan uit het Oosten dan is de kust van Cuba een prima haalbare bestemming.

 

In de avond kom ik tijdens mijn wacht een aantal vrachtschepen tegen. Geen hinder en gaan weliswaar in het zicht ruim voor of naast me voorbij.