Logboek 2019

Omvlaggen

Brabants omvlaggen
Brabants omvlaggen

 

Woensdag, 20 november 2019

 

Vistamar,

 

Rond twaalf uur moet de auto terug die we voor 5 dagen gehuurd hebben, om het land nog beter te leren kennen, waar we intensief gebruik van hebben gemaakt zoals in de voorgaande logs beschreven. Vanwege de geplande retourlevering snel een aantal boodschappen doen. Voorraad opbouwen voor de komende dagen omdat we een zeiltochtje plannen naar de eilanden voor Panama City. Het lijkt allemaal druk maar we doen druk.

 

Polystyreen plaatjes halen voor de koelkast en de zware dagelijkse benodigdheden. Vanuit de auto breng ik met de kruiwagen de tassen aan boord en ga op pad om de auto naar het verhuurbedrijf te brengen. Geen krassen en deuken geconstateerd wordt het vehikel goedgekeurd en brengt Carlos me terug naar de haven. Er wordt gesproken over goedkope mogelijkheden om je te vestigen in Panama en hij heeft een oom die enkele bouwkavels te koop heeft. Varen onder Panamese vlag is ook een onderwerp in de auto. Dit blijkt een heel interessant onderwerp want waarom zijn er zoveel schepen onder Panamese vlag?

 

Wat blijkt, het varen onder een goedkope vlag is al eeuwenoud en had  niets te maken met belastingontduiking. Engelse kooplieden lieten de handelsschepen onder Spaanse vlag varen om het monopolie op West-Indië te ontduiken. De Engelsen, visten bij Newfoundland onder de Franse vlag om de Engelse vangstbeperkingen te ontduiken. Om het continentaal stelsel te ontduiken maakten de Engelse reders gebruik van de vlag van kleine Duitse vorstendommen. De Amerikanen voeren gedurende de oorlog van 1812 onder de vlag Portugal om problemen met de Engelsen te voorkomen. Bij het verbod op de handel in slaven werd ook regelmatig van vlag gewisseld.

 

Het eerste land met een open register was in 1916 Panama! Dit was om de drooglegging van Amerika te ontduiken. Gedurende de WO-II voeren de meeste Amerikaanse koopvaardijschepen onder de Panamese vlag.

Reders brengen hun schepen onder een goedkope vlag om de hoge fiscale lasten in eigen land te ontlopen maar ook om te profiteren van de gunstige scheepsinspecties en sociale wetgeving. Flags of advantages genoemd. Panama heeft inmiddels een vloot van 7200 schepen onder de vlag. Er valt wel voor te zeggen want de voordelen zijn groot zoals: de bemanning mag buitenlands zijn, omvlaggen naar het register is eenvoudig, belastingen op de onkosten van het schip zijn laag.

Natuurlijk zijn er bezwaren tegen het registreren van schepen onder een goedkope vlag zoals moeilijk te achterhalen eigendom van een schip waardoor claims op vervuiling of schade moeilijk te verhalen zijn. Een ander bezwaar is dat de uitbuiting van de bemanning van goedkope arbeidskrachten onder erbarmelijke omstandigheden mogelijk zijn. (Afkomstig van zienenweten.blogspot.com)

 

Te overwegen waard om de Queen B te omvlaggen want dan kunnen de arbeidsomstandigheden aan boord wat strakker geregeld worden.

In de middag het markeren van de ankerketting en blijkt dat de ankerketting wat langer is dan de gekochte 90 meter. 10 meter bonusketting snel in de bak en wissel de ankers zodat de Rocna op de lange ketting wordt aangesloten. Nu de vrijgekomen ankerketting achter in het schip opruimen zodat er een bepaalde balans gehouden wordt. Op het einde van de middag een paar slagen zwemmen en merk dat het schip flink onder de pokken zit zodat het schrapen wordt.