Logboek 2020
Onhandige kluns
Woensdag, 8 januari 2020
Vistamar
Acclimatiseren van de verschillende tijden en temperaturen. Het is hier 32 graden Celsius en de wind jakkert door de mast. Windstoten van 27 knopen doen de schuimkoppen langs de steiger rollen en zie verschillende schepen vervaarlijk zwaaien met de mast. De Queen B beweegt wel maar ligt heerlijk beschut in de luwte van een 54 voet Beneteau en de wind duwt het schip van de steiger af zodat we het schuren van de huid tegen de willen bespaart blijven. Na de koffie melden bij het havenkantoor en het is met de taxi slecht geregeld want er moeten twee taxi’s van de stad komen om ons te vervoeren.
Op het laatst meldt zich een Italiaan die een verwarde en onhandige indruk maakt. Hij vertelt over zijn kapotte motor en vraagt of ik technisch ben maar heb snel in de gaten dat het beste is dat ik me als onhandige kluns opstel want binnen de kortste keren ben je de boot van een ander aan het repareren en blijft je eigen werk liggen. Ik stel voor om de motor 180 graden te draaien om uit te proberen en krijg al snel de mededeling dat de aangeboden diensten niet nodig zijn. Wat later zie ik drie man naar de boot lopen met een takel om de Italiaan te helpen de motor op de steunen te zetten.
Met een overvolle taxi en een chagrijnige taxichauffeur, hij heeft te veel mensen aan boord en zegt er niets van. De eerste winkel is Movistar om de Smartphones van internet te voorzien. Een knappe dame blijkt heel handig te zijn met de knopjes en geeft voor 5 US$ een week lang onbeperkt internet en telefoon in Panama. In de supermarkt uitgebreid boodschappen halen, rekening houdend met het vertrek voor volgende week. Het ziet er prima uit voor wat betreft de wind aanstaande woensdag. Broer Rikus heeft zich beschikbaar gesteld als Mr Herb of Ground Control van Major Tom. In de koffiebar een bakkie met koek en bespreken met elkaar de mogelijkheden voor volgende week. Maar eerst de Koelkast en Generator repareren voor het vertrek. De koelkast functioneert voor wat betreft het geluid maar koelt niet en neem aan dat er niet genoeg koelvloeistof in het systeem zit. De generator heeft ook een koelwaterprobleem maar van geheel andere aard.
Achter de kaartentafel installeer ik de kaarten op de Garmin kaartplotter en controleer alle andere apparaten. De stekker voor het Radar zal nog een probleem opleveren en kleed de oude stekker uit om erachter te komen hoe de verschillende draadjes met de kleuren gesoldeerd zitten. Dit gepriegel op een 10-polige stekker ga ik niet maken en heb daar de apparatuur niet voor.
Het vertrek begint nu echt te leven en zet de eerste plot op het apparaat. Paaseiland als eerste stop 2100 mijl van hier ofwel 3900 kilometer