Logboek 2020

Russian repair

Met glimlach.
Met glimlach.

 

Zondag, 16 februari 2020

 

 

 

S 15º 18,804 W 101º 13.443 - S 16º 53,207 W 102º 18.920

 

 

In een zak heb ik enkele gereedschappen bijeengeraapt om, voorop de boeg van het schip, de navigatieverlichting te repareren. Er staat enige deining in combinatie met een swell maar het lijkt me relatief rustig. Scharrel met de lifeline naar voor en constateer dat de lamp met een tierib vast gezekerd is en moet terug naar de kuip voor een kniptang en wat tieribs. Met de procedure van het vastkoppelen en altijd vast aan het schip blijven, scharrel ik terug naar de kuip. Jacqueline vindt het een gewaagde onderneming maar mijn beleving valt het erg mee. Terug naar de lamp en ga op het uiterste puntje zitten van de boeg met de blote knieën op de twee ankers. Met een kruiskopschroevendraaier, de verzonken schroef aan de voorkant van de lamp losdraaien. De boeg wordt regelmatig naar grote hoogtes gebracht om vervolgens in het water te verdwijnen inclusief mijn knieën en de ankers, in de volgende golf die bij het zakken van het steven vrij spel heeft. Gelukkig heerlijk warm water maar toch. De contacten van de lamp zijn onderhevig aan de immer komende golven en de zoute lucht. De lamp eruit, controleren, contacten schuren en opnieuw een slagje buigen. Lamp terug erin en een warm licht straalt in de palm van mijn hand. Bij het terugplaatsen van de kap gaat de lamp uit. Alles weer los en opnieuw controleren en bijbuigen. Jacqueline ziet me af en toe met de benen door het water gaan en heeft het moeilijk met de situatie. Toch maar even doorzetten en bij het terugzetten van de lamp brandt deze. Bij het aantrekken van de tierib gaat hij weer uit. Vanwege de achterban ga ik terug en geef een laatste klap op de behuizing van de lamp en hij brandt weer. Russian Repair werkt een veel gevallen.

 

Terug naar de kuip en geniet van een boek, dutje, wind stellen, telefoon contact met weerberichtje. Het weer ziet er voor wat betreft echte bedreigingen prima uit maar zullen misschien wel eens te weinig wind krijgen en een andere zorg is de wind uit Noord. Indien dat het geval is dan is het mogelijk vanwege de swell dat er geen comfortabele ankermogelijkheid is op Paaseiland en zullen er een 1100 mijl aan vast moeten plakken voor Pitcairn. Zo blijft het steeds iets om over na te denken en rekening te houden. Nu eerst maar de zegeningen van een prachtige tocht en dag over je heen laten komen.