Logboek 2020
Toch vertrokken
Zondag, 1 maart 2020
Hanga Roa
Bewolkt, regenbuien, wind, krakend geluid van de mast en giek met de swell maken van de Queen B een kermisattractie. Het is moeilijk lopen in de kajuit en de golven jagen als een dolle onder de kiel van het schip door. De ankerketting met boegrol kreunt bij tijd en wijle en zie bij de inspectieronde dat we wel heel dicht bij Steve de Amerikaan achter ons liggen. Hoe kan dat? Zijn we aan het krabben, ligt de ankerketting van Steve achter een steen onderwater?
Met de Garmin de boel angstvallig in de gaten houden maar kan er geen vinger op leggen want de afstand met de 4 andere schepen blijft hetzelfde. Dit wordt een loom dagje want het lijkt me niet verstandig om de Queen B vandaag zonder bemanning achter te laten en besteden de dag dan ook om te lezen. Tegen de middag kan ik het niet laten en maak aan de ankerketting een extra voorloop vast om de boegrol en de lier te sparen. Tank de laatste 50 liter diesel in de hoofdtank en ruim de lege jerrycans op in de ankerkluis. Vernieuwen van de reeflijn van de rol Genua en zo krijg je toch nog het idee dat je iets doet.
Niels helpt Steve met het mankement van zijn ankerlier en gaat rond 13.00 uur terug naar zijn boot om anker op te gaan. Ook deze procedure gaat niet vlekkeloos en probeer wat assistentie te verlenen met de rubberboot maar door de hoge deining en het vervaarlijk duiken van zijn schip zorgt ervoor dat ik een beetje uit de buurt blijf. Ninneth wisselt wat Peso’s uit en een telefoonkaart. Ik vraag nog of ze het weerbericht gevolgd hebben en een volmondig ja geeft aan dat ze niet willen denken aan blijven en vertrekken.
Later op de dag tekst Rikus dat er een front aan komt met meer dan 62 knoop wind en hoop voor de Stormalong op een goede en veilige trip. Met gefronst voorhoofd zwaai ik ze uit richting Pitcairn.